Jak zarządzać personelem w restauracji?

Restaurację tworzą ludzie. Jak sprawnie zarządzać personelem?

Ważne, aby od pierwszych dni pracy w Twojej restauracji, personel poznał Twoje zasady i wymagania. Przy tej okazji, możesz dokonać korekty niektórych niepożądanych zwyczajów przynoszonych z poprzednich miejsc pracyFot. Fotolia.com

Każda restauracja z dobrą lokalizacją, ciekawym pomysłem, wystrojem i atrakcyjnym menu potrzebuje jeszcze bardzo istotnego elementu do kompletu. To personel. Żeby zarabiać, wyrobić sobie dobrą opinię i utrzymać się na rynku niezbędni są ludzie, którzy będą tworzyć miejsce i atmosferę. Aby wszystko sprawnie działało w tej naszej małej „fabryce”, musimy od początku współpracy jasno określić ich zadania i cele, ale sami też musimy się trzymać pewnych zasad. 

Od początku - rekrutacja

Kiedy przyjmujemy do pracy nowego kelnera, kucharza czy barmana, powinniśmy mieć przygotowany zakres obowiązków dla każdego z nich. Dzięki temu unikniemy potem nieporozumień i komentarzy „ale ja nic o tym nie wiedziałem, to nie należy do moich obowiązków”. Niby każdy wie, co powinien robić, ale poszczególne lokale gastronomiczne mają swoje zasady i własne wewnętrzne ustalenia. Ważne, aby od pierwszych dni pracy w Twojej restauracji, personel poznał Twoje zasady i wymagania. Przy tej okazji, możesz dokonać korekty niektórych niepożądanych zwyczajów przynoszonych z poprzednich miejsc pracy. 

Polecamy także: "Ty, ile tu da się miesięcznie skubnąć?" 

Atmosfera w miejscu pracy

Jesteś szefem restauracji, innymi słowy głową małej (lubi niemałej) rodziny. Pamiętaj, że to właśnie Ty dajesz przykład swoim pracownikom. Jeśli coś zaczyna szwankować, to przypomnij sobie powiedzenie „ryba psuje się od głowy”. Zlecaj zadania realne do wykonania, a sam również trzymaj się wyznaczonych zasad i reguł. Jeśli podczas pracy, pojawią się drobne nieporozumienia wśród personelu, staraj się wszystko wyjaśniać na krótkich spotkaniach - zebraniach. Jeśli coś poszło niezgodnie z planem w trakcie imprezy, ustalcie wspólnie co można zmienić na przyszłość. Dzięki temu Twoi ludzie poczują się bardziej zintegrowani i docenieni. Jeśli coś się potłukło, jakieś urządzenie zepsuło, czy też jedzenie zmarnowało, to nie myśl od razu, że ktoś zrobił to specjalnie i na złość. To są tylko sprzęty, które podczas pracy mają prawo się zużyć. Nie traktuj wszystkich jak specjalistów od zniszczeń i złodziei.

Polecamy także: Praca w gastronomii - czy łatwo ją znaleźć?

Organizacja imprez w restauracji

Organizacja większych imprez w lokalu lub cateringów wyjazdowych to często wyzwanie dla całej ekipy. Aby wszystko sprawnie zadziałało, przygotuj plan pracy dla całego personelu i przedstaw na krótkim zebraniu przed imprezą i przywieś w widocznym dla wszystkich miejscu na zapleczu. Najlepiej będzie jak znajdą się w nim godziny rozpoczęcia eventu, serwowania dań oraz planowany czas zakończenia. Poza tym, każdy z pracowników powinien mieć przydzielone konkretny rewir i zadania. Dzięki temu unikniemy nerwowej atmosfery i zamieszania.

Polecamy także: Na jaką umowę liczyć pracując w gastronomii?

Opinie gości o personelu

O tym czy masz zgrany i dobry zespół pracowników możesz dowiedzieć się nie tylko dzięki własnym obserwacjom, ale również dzięki opiniom gości. Na bieżąco sprawdzaj opinie w internecie o swoim lokalu oraz czytaj komentarze w mediach społecznościowych. Sprawnie działająca załoga zapewne zbierze same pozytywne oceny.

Mam nadzieję, że tych kilka wskazówek pomoże usprawnić i ułatwić pracę w Twoim lokalu. Czasami tak niewiele potrzeba. 

Dorota Hanas