Restauratorzy nie chcą szkolić pracowników?

Pracodawcy nie chcą szkolić nowych pracowników
 
Właściciel restauracji może ubiegać się o dotacje na szkolenia pracowników. Fot. Fotolia.com
 
Szkolenia pracowników gastronomii w Polsce pozostawiają bardzo wiele do życzenia. Restauratorzy nie są zbyt otwarci na nowe trendy w kuchni, natomiast zadania kelnera ograniczają do podawania do stołu i uprzejmości dla konsumenta. Wynagrodzenia są niekiedy śmiesznie niskie, a personel restauracji pracuje na umowach tzw. śmieciowych. W rezultacie rotacja pracowników jest bardzo duża. Czy można to zmienić?
 
Restauratorze, ucz się

Na pytanie, dlaczego nie chce szkolić personelu, restaurator odpowie: bo to kosztuje. Problem tkwi w tym, że większość właścicieli restauracji otwierając biznes nie ma wiedzy gastronomicznej. Tymczasem w tej branży rację przetrwania mają ci, którzy sami znają się na kuchni i produktach żywnościowych, nie polegając wyłącznie na wiedzy pracowników. Od restauratora zależy menu i jakość dań, a także fachowość obsługi kelnerskiej. Na nim spoczywają decyzje o zakupach produktów i ich przetwarzaniu w kuchni oraz odpowiedzialność za kelnerów, którzy reprezentują lokal przed gośćmi. Dobry restaurator musi posiadać szeroką wiedzę merytoryczną i umieć przekazać ją personelowi. Alternatywą jest szkolenie zewnętrzne.
 

Pomoc unijna, pakiety darmowe

Właściciel restauracji może ubiegać się o dotacje na szkolenia pracowników. Kursy dofinansowane ze środków Unii Europejskiej oferuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) - agencja rządowa, zarządzająca funduszami przeznaczonymi na rozwój przedsiębiorczości. W szczególności wsparciem obejmuje małe i średnie firmy, co jest głównym celem jej działania. Przedsiębiorca może również samodzielnie ubiegać się o dotacje unijne na szkolenia. Na dotacje mogą liczyć pracodawcy, zatrudniające personel na umowę o pracę. Warto także wykorzystać kursy, oferowane przez dostawców żywności i sprzętu w pakietach z produktami, tematycznie związane z dostarczonymi artykułami, np. przyrządzania sosów z dodatkiem wina bądź przygotowywania dań przy stoliku gościa. 
 
 
Ile razy i jak może zaszkodzić firmie pracownik niewykwalifikowany, sami mogliśmy się przekonać nie jeden raz. Nauka jak choroba leczy z niewiedzy, koryguje nasze błędy, wzbogaca nas o nowe umiejętności. Daje szansę nawiązania nowych kontaktów, daje nam pewność i siłę, która popycha nas do ciągłego udoskonalania i szlifowania osobowości, do blasku który ma na imię SUKCES - przekonuje Grzegorz Górnik, Prezes Akademii Kelnerskiej (Niepublicznej Placówki Kształcenia Ustawicznego).
 
Korzyści

Szkolenia mogą zmotywować pracowników do pozostania w restauracji. Powinny być organizowane cyklicznie i dotyczyć nie tylko zagadnień bezpośrednio dotyczących wykonywanej pracy, ale także technik sprzedaży czy podstaw psychologii. Może to być także szkolenie ciągłe, jak nauka zawodowego języka obcego. Jednym z zasadniczych problemów obsługi kelnerskiej jest brak wiedzy na temat poszczególnych dań z karty, dlatego warto organizować panele, podczas których kucharze będą objaśniać kelnerom przyrządzanie potraw, a ci będą mogli ich spróbować. Dzięki temu unikną przykrych wpadek, jeżeli gość zapyta o składniki dania. Co więcej, zrobią korzystne wrażenie.
Dorota Hanas